Materiały reklamowe dla firm są dziś czymś zupełnie normalnym. Ulotki, katalogi, teczki, reklamy. Jednak istnieje podstawowa forma reklamy, wykorzystywana nie tylko w firmach, a kluczowa w procesie poprawnego kontaktu. Mowa tu o wizytówce.
Pełni ona rolę podstawowej informacji o osobie lub firmie przy pierwszym kontakcie. Możesz nie mieć ulotek, nie drukować katalogów, nie mieć papieru firmowego, ale wizytówkę musisz mieć. To podstawa
Rodzaje projektów
Zaprojektowanie wizytówki nie jest skomplikowane od strony graficznej. Należy jednak zwrócić uwagę na najważniejszy aspekt posiadanej wizytówki, czyli funkcję.
Dobrze zaprojektowana i wydrukowana będzie spełniała doskonale swoją funkcję i zapewniała dobry kontakt.
Istnieje kilka możliwości zaprojektowania i wykonania wizytówki. Poniżej przedstawię popularne rodzaje sformułowane na potrzeby tego artykułu.
Podstawowa firmowa prosta
Jest to wizytówka ogólna firmowa. Na jej awersie widnieją podstawowe kontaktowe dane firmowe jak adres, numer telefonu, czasami logo, branża lub zakres usług w skrócie.
Na rewersie nie ma zadruku.
Tego typu wizytówki są najprostsze, wykonane na standardowym
papierze 350 g.
Takie wizytówki, będą tworzone także prywatne dla osób indywidualnych.
Rozbudowana firmowa
Na froncie dane firmowe z adresem poczty elektronicznej, adresem www lub nawet adresami do portali społecznościowych, logo.
Na rewersie znajdzie się logo lub zdjęcie związane z branżą i informacje
o zakresie usług. Tego typu wizytówka jest najczęściej spotykaną.
Wizytówki takie będą zazwyczaj na papierze błyszczącym, niejednokrotnie
z folią na rewersie, czasem w formie kalendarzyka.
Indywidualna firmowa
Prosta, czysta forma. Zazwyczaj dane skupiają się na osobie wręczającej (pracownik, przedstawiciel), więc te dane są najwyżej z osobistym numerem telefonu i adresu e-mail. Poniżej dane adresowe firmowe, adres strony www. Obok logo firmowe.
Na odwrocie wizytówki logo firmowe.
Druk standardowy 350 g.
Indywidualna nowoczesna
Będzie to projekt zbliżony do indywidualnej firmowej, ale w bogatszej wersji. Tzn. więcej danych, forma i uszlachetnienie druku niestandardowe.
Tu możliwości jest bardzo wiele. Od wizytówek pionowych i powlekanych różnymi foliami, do otwieranych, wielowarstwowych, z kodami QR i NFC.
Funkcja i branża
Każda branża rządzi się swoimi zasadami. Pomimo przyjętej formy wręczania wizytówek, możliwe jest wykonanie jej zgodnie z przyjętymi zasadami
w konkretnej branży.
Np. wizytówka mechanika samochodowego będzie kolorowa, ze zdjęciem warsztatu lub samochodu i numerem telefonu.
Kancelaria prawnicza będzie miała wizytówki raczej minimalistycznie kolorowane, z elementami eleganckimi jak ornamenty, złocenia i lepszej jakości papier.
Branża kreatywna czyli agencje, studia, graficy, filmowcy itp. to będzie indywidualizm w różnej formie. Wycinane, laminowane, pogrubiane, w różnym kształcie. Czasem także z plastiku.
Najważniejsze dane
Przekazując wizytówki musisz wiedzieć do kogo ma ona trafić. Jaki jest Twój klient docelowy. Jeśli ma to być osoba młoda to wykorzystasz takie dane, które są bliskie młodzieży czyli np. e-mail, adres do Facebooka firmowego, czy inny z firmowych kanałów społecznościowych. Taka wizytówka będzie także bogatsza kolorystycznie. Może zawierać kod QR z linkiem do Twoje strony www lub chip NFC.
Osoba posiadająca np. wizytówkę serwisu samochodowego raczej nie będzie sprawdzać Facebooka, czy pisać maila, ale zadzwoni prosto do mechanika
i poprosi o pomoc. Oczywiście, że dane portali społecznościowych się przydadzą jeśli będziesz chciał podzielić się opinią na temat usługi, ale w tym przypadku numer telefonu będzie najcenniejszy.
Do każdego trafisz w jego języku.
Format wizytówki
Przyjęte są dwa formaty standardowe 90 x 50 mm i 85 x 55 mm. Warto zastanowić się jaki format Cię interesuje, bo:
- nie każdy wizytownik pomieści wizytówki 85 x 55 cm
- nie każde etui na wizytówki zmieści format 85 x 55 mm
- inne wizytówki firmowe powinny być spójne formatem z nowymi
Najpopularniejszy jest format 90 x 50 mm.
Projekt graficzny
Pokrótce przedstawię jak projektowanie wizytówki wygląda w popularnych programach graficznych. O programach graficznych i ich różnicach możesz też przeczytać we wpisie Narzędzia projektanta, czyli pokojowy arsenał.
Poniżej każdego opisu będzie plik do pobrania z gotową makietą do wstawienia swoich danych.
Zagadnienia używane w projektach:
Spad (3 mm) – naddatek materiału jaki zostanie odcięty przy cięciu arkusza na docelowe formaty. Używany jest głównie do orientacyjnego sprawdzania umiejscowienia elementów graficznych przy krawędzi formatu. Jeśli żaden element nie wystaje poza obszar to nie trzeba się przejmować spadem.
Margines wewnętrzny (5 mm) – odstęp od krawędzi zewnętrznej formatu, który zapewnia bezpieczne miejsce na projekcie. Żaden element projektu nie powinien się znajdować bliżej krawędzi niż bezpieczny margines wewnętrzny. Arkusze w trakcie cięcia mogą się nieznacznie przesunąć i wówczas bliskie krawędziom elementy mogłyby zostać odcięte.
Wielkość fontu – wielkość liter w napisach używanych w projekcie. Należy unikać zbyt małych (poniżej 5 pt )z uwagi na możliwą słabą czytelność po wydruku.
Adobe InDesign
Wybierz: File -> New -> Document.
W oknie ustaw format 90 i 50 mm, spad z każdej strony 3 mm i margines wewnętrzny 5 mm. Zatwierdź Ok.
Dokument gotowy.
Czarną linią zaznaczony jest docelowy format wizytówki czyli 90 x 50 mm. Kolorem czerwonym oznaczony jest spad 3 mm. Ramka różowa w środku dokumentu to obszar bezpieczny – wszystko powinno się w nim mieścić.
Poniżej przykładowy projekt wizytówki.
Użyłem standardowego kroju Arial w celu łatwiejszego przedstawienia projektu. Na projekcie przykładowe logo po lewej, nazwa firmy po prawej fontem 13 pt pogrubiony, kolejne dane 9 pt zwykły. Pod logo zakres usług fontem 8 pt wersalikami (dużymi literami).
Niebieskie ramki na około tekstu to obszar tekstu widziany w trybie edytora.
Rewers wizytówki jako zdjęcie na cały format. Pomarańczowe linie wskazują miejsce cięcia grafiki.
Ostatni podgląd to widok rzeczywistego formatu po odcięciu. Tak będzie wyglądała wizytówka po wydruku. Przód i tył.
Szablon wizytówka InDesign, wersja CS5 [1,6 MB] spakowany zip.
Adobe Illustrator
Analogicznie do wersji z InDesigna tworzysz nowy dokument.
Nie podajesz wartości marginesu wewnętrznego. Stworzysz go w kolejnym kroku.
Dokument po utworzeniu nie posiada prowadnic określających przestrzeń bezpieczną. Należy je dodać. Korzystając z palety Transform możesz precyzyjnie przesuwać prowadnice. Dodasz ją w dowolne miejsce i wybierając w palecieTransform wartość przesunie się ona w określone miejsce. Domyślnie lewa górna krawędź formatu to wartość 0. Dodając prowadnicę górną oznaczoną na niebiesko w polu Y wpisujesz 5 mm. Prowadnica przesunie się na taką wartość.
Po dodaniu treści obie strony w Illustratorze wyglądają następująco.
Szablon wizytówka Illustrator, wersja CS5 [5,2 MB] spakowany zip.
Adobe Photoshop
Przy tworzeniu dokumentu w Photoshopie musimy pamiętać, aby dodać spad ręcznie. Najpierw tworzymy dokument. Podajemy rozmiary dokumentu i rozdzielczość 300 dpi CMYK.
Po utworzeniu dokumentu najpierw dodajemy prowadnice na krawędziach formatu. Prowadnice powinny się przyciągać i ładnie wskoczyć dokładnie na boki.
Aby dodać wewnętrzny margines musisz postąpić podobnie jak w illustratorze, czyli dodać je ręcznie. Jednak Photoshop trochę to ułatwia.
Wybierz z menu: View->New Guide. Wyświetlone okno pozwoli dodać cztery prowadnice, które stworzą obszar bezpieczeństwa.
Najpierw prowadnica górna jako Vertical 0,5 cm.
Powtórz kroki dla wszystkich czterech prowadnic dla wartości 8,5 cm / 0,5 cm / 4,5 cm.
Następnie musisz oddać margines zewnątrzny czyli spad. Do tego użyj opcji z menu: Image->Canvas Size. Zaznacz opcję Relative, by dodać do istniejącego rozmiaru dodatkowy. Potrzebujesz mieć po każdej stronie 3 mm więc dodamy do całego formatu 6 mm w poziomie i pionie, które idealnie się rozłożą po połowie. Upewnij się, że pozycjonowanie będzie się odbywać wg środka dokumentu (patrz strzałki).
Tak wygląda gotowy dokument. Posiada wszystko co potrzeba do wprowadzania treści.
Ostatni rzut oka na treść i gotowe. Tak wygląda projekt wizytówki dwustronnej. Photoshop nie posiada dokumentów wielostronnych, więc każdą stronę musisz stworzyć jako osobny plik.
Szablon wizytówka Photoshop, wersja CS5 [6,1 MB] spakowany zip.
CorelDraw
Tworzenie dokumentu w Corelu zaczynasz od nowego domyślnego dokumentu.
Pusty dokument musi zostać zmieniony na poprawny format. W polach u góry dokumentu wpisz poprawne dane czyli 90 i 50 mm.
Teraz trzeba dodać spad i ustawić prowadnice wewnętrzne.
W menu wybierz: Narzędzia -> Opcje.
Gałąź: Dokument -> Strona -> Rozmiar. Wprowadź spad 3 mm.
Kolejnie gałąź: Prowadnice ->Poziomo. Wpisz 5 i 45 mm, przycisk Dodaj.
Analogicznie Poziomo. Wpisz 5 i 85. Jednostka milimetry.
Przejdź do pozycji Wzorce. Zaznacz Obszar na spad i potwierdź przyciskiem Zastosuj wzorce. Zamknij okno na OK.
Dokument jest już gotowy więc możesz przejść do tworzenia projektu właściwego.
Po utworzeniu projektu pierwszej strony, przyciskiem u dołu dodajesz koleją stronę i tworzysz rewers wizytówki.
Szablon wizytówka CorelDraw, wersja 14 [230 KB] spakowany zip.
Dodatkowo.
Już wiesz jak zaplanować i zaprojektować wizytówkę.
Przeczytaj także Jak tworzyć czytelne dokumenty.