Fakty i mity
Grafik zawsze wie czego chce klient.
Mit. Grafik jako pracownik potrzebuje informacji od klienta czego ten potrzebuje. Niestety graficy nie czytają w myślach.
komunikacja
Zawsze przygotowuje się trzy wersje projektów do wyboru.
Mit. Przygotowuje się jeden projekt i pracuje na jego podstawie, chyba, że umowa między klientem a grafikiem mówi inaczej. Tak czy inaczej wszystkie projekty są płatne – nawet te odrzucone.
projektowanie
Grafik przygotowuje projekt próbny i jak się nie podoba to się nie płaci za niego.
Mit. Praca grafika to czas + umiejętności. Czasu się nie da zatrzymać, tak samo jak nie naprawia się na próbę auta.
finanse
Grafik potrafi wszystko.
Mit. Każdy specjalista ma swoje umiejętności i specjalizacje. Zapytaj to powie ci w czym jest najlepszy.
narzędzia
Grafik jest zawsze pod telefonem.
Mit. Graficy mają godziny pracy, weekendy, urlopy tak jak mechanik, stomatolog czy murarz.
życie
Grafik jest kiepski, bo nic mi się nie podoba.
Mit. Podobanie to rzecz gustu. Wymagający klient potrafiący przekazać czego potrzebuje otrzyma to co go interesuje.
komunikacja
Graficy są bogaci.
Mit. Graficy to jedna z grup w społeczeństwie. Mamy mechaników, stomatologów, ogrodników. Jeśli ktoś jest dobry i ma więcej przychodów niż kosztów oraz potrafi mnożyć pieniądze to jest bogaty.
Finanse
Każdy może być grafikiem.
Fakt. Tak jak mechanikiem stomatologiem, murarzem czy ogrodnikiem.
Projektowanie
Grafik zna się na drukarkach.
Mit. Nie musi, ale powinien, bo w większości przypadków jego produkty będą powielane. Powinien znać specyfikę druku, formaty plików, jakość, kolorystykę, formaty drukarskie.
Narzędzia
Praca w nocy jest szybsza, bo cisza nikt nie pisze, nie dzwoni.
Mit. Praca w nocy jest wolniejsza, bo po kilkunastu godzinach pracy koncentracja spada, uważność jest zaburzona i wszystko trwa dłużej.
produktywność
Logo to marka.
Mit. Logo to symbol. Marka to wartość, zasady, wizja cel i misja.
Branding
Niektórzy graficy przygotowują projekty szybciej a inni wolniej. Czy to znaczy, że są lepsi?
Mit. Nie to znaczy, że inaczej zarządzają czasem.
produktywność
AI zamieni grafików w bezrobotnych.
Mit. Do obsługi tworzenia grafik także potrzeba obsługi. algorytm sam z siebie z niewiadomego powodu nie będzie tworzył grafik.
AI
Canva może zastąpić programy Adobe.
Mit. Narzędzia Adobe są bardzo rozwinięte i posiadają bardzo dużo funkcji. Aplikacja przeglądarkowa nie ma takiej mocy na razie, by zagrozić Adobe.
NARZĘDZIA
Graficy za dużo sobie liczą za grafiki. To samo można zrobić w programach za darmo.
Mit. W każdej branży pracownicy chcą zarabiać za swoją pracę. Jeśli chcesz to nie zlecaj, zrób sam/a. Do dentysty i mechanika też nie musisz chodzić.
Projektowanie
Każdy może prowadzić Fun Page w social media.
Fakt. Każdy może, ale nie każdy powinien. Publikowane treści w mediach społecznościowych powinny być przygotowane w odpowiedni sposób dostosowany do grupy docelowej, z właściwą grafiką i we właściwym czasie. Odpadają przypadkowe publikacje i nieprzemyślane udostępnienia.
MARKETING
Folder reklamowy można zrobić w godzinę.
Mit. Do zaprojektowania dowolnej formy graficznej potrzeba trochę więcej czasu. Zawsze wchodzi w to przygotowanie koncepcji, utworzenie szablonu dokumentu, opracowanie warstwy tekstowej, opracowanie grafiki, testy czytelności, poprawki, eksport do pliku. Jeśli pominie się jakiś etap, by zaoszczędzić na czasie to traci zawsze zamawiający.
PROJEKTOWANIE
Grafik zna świetnie wszystkie programy do grafiki.
Mit. Zna te, których używa na co dzień. Czy mechanik potrafi naprawić każdy samochód? Pewnie są tacy, którzy znają wszystkie programy, ale używają zaledwie kilku.