Image

Jak zacząć projekt DTP

5
min czytania

Jeszcze zanim zaczniesz pracę z treścią musisz… zacząć pracę ze sobą.

Na twojej głowie jest przygotowanie layoutu i wyglądu dokumentu. Lepiej zrobić to przed rozpoczęciem by potem skupić się tylko na pracy bieżącej. Definiowanie styli tekstowych i wielkości fontów w trakcie nie jest zbyt komfortowe co nie znaczy, że nie pojawią się korekty w trakcie pracy. Jednak dużo przyjemniej i szybciej pracuje się, gdy “wszystko” jest zdefiniowane i zaplanowane w dokumencie i wiadomo jak będzie się zachowywał tekst czy zdjęcia.

1. Zdobądź informacje do projektu

To prosta sprawa otrzymać informację jaki projekt rozpoczynasz i jakie dane będziesz prezentować. Każda realizacja będzie inna i wymagająca, ale można się przygotować, bo większość będzie posiadała podobne elementy. Kilka przykładów potrzebnych treści:

  • wizytówka – format (90×50 mm, 85x55mm), dane kontaktowe, www, logo
  • ulotka/plakat – format jedno lub dwustronny (DL, A6, A5, A4, plakat A3, A2, A1…), zdjęcia, nazwa produktu/usługi, logo, opis, dane kontaktowe
  • broszura – format wielostronicowy (A5, A4, 21x21mm itp.), objętość, dane jak wyżej + tabele, grafiki.
  • katalog – format wielostronicowy (zazwyczaj ok. A4, A5), objętość, dane jak wyżej + wszystko co można drukować czyli zdjęcia, grafiki, ilustracje, diagramy, tabele, wykresy, kody kreskowe i QR, mapki, zdjęcia osób, skany, wizualizacje itp.
  • x-baner/rollup – format (80×200 cm, 100×200 cm) – logo, nazwa firmy, nazwa produktu/usługi, wypunktowane cechy, zdjęcia, dane kontaktowe i www

2. Utwórz strukturę projektu

struktura plików w folderze

Ten krok jest konieczny choć nie oczywisty. Mając wiedzę co będziesz projektować przygotuj po prostu miejsce na dysku. Nadaj folder i nazwę projektu, utwórz folder na materiały i folder na pliki PDF do druku i podglądu, utwórz folder na poprawki jeśli twój tryb pracy przewiduje osobne miejsce na poprawki np. w plikach PDF, JPG czy screeny z maila.

Jeśli korzystasz z szablonów lub wykrojników to utwórz folder “szablon” i zapisz w nim pliki otrzymane z firmy wykonującej realizację, zazwyczaj będzie to drukarnia.

Gdy uzbierasz materiały to wrzuć je do folderu materiały, niech nie są rozrzucone po całym dysku (wyjątkiem są pliki współdzielone z innymi projektami, których nie musisz kopiować, a jedynie w projekcie umieścić linki do nich).

Otrzymujesz pewnie dużo maili z wytycznymi czy danymi. Jeśli tak to skopiuj teksty do pliku notatnika lub dokumentu tekstowego i zapisz obok folderu z materiałami nazywając plik “wytyczne”.

PS. To twój czas. Nikt ci go nie przyzna dodatkowo później. Jeśli zrobisz to dobrze to tylko Ci pomoże. Im więcej przemyślisz przed projektem tym łatwiej będzie później. Oszczędzisz sobie stresu.

Zobacz także Sytuacja kryzysowa – jak sobie radzić.

3. Wybierz narzędzie projektowe

Mając informacje z poprzedniego punktu możesz już tworzyć dokument w ulubionym programie. Dobierz program stosowny do objętości pracy.

Duże katalogi i broszury najsprawniej zrobisz w InDesignie lub CorelDraw. Pojedyncze ulotki równie dobrze we w/w programach, ale także bardzo sprawnie w Illustratorze czy od biedy w Photoshopie.

To od ciebie i twojego komfortu zależy jaki program wybierzesz. Zwróć uwagę także kto będzie później po tobie pracował nad tym projektem, czy po prostu zna lub ma ten program. Jeśli przygotujesz projekt w mało popularnym narzędziu to rozwój projektu może się okazać dosyć trudny i w najgorszym wypadku zakończy się przeniesieniem do innego programu – ale ktoś to musi zrobić.

PS. Jeśli pracujesz na samodzielnym stanowisku i nie masz narzuconych narzędzi pracy to wybieraj takie które lubisz. Liczy się efekt końcowy projektu, a tego nie musi być widać w czym był tworzony.

4. Utwórz layout dokumentu

To jest ten moment, gdy już zaczynasz mieć wpływa na wygląd dokumentu. Do tej pory były to kroki organizacyjne stanowiska pracy.

Znając format i zakres publikacji z punktu 1 możesz przygotować wygląd szablonu dokumentu. Na razie będzie pusty lub tylko częściowo wypełniony, ale zaplanowanie układu pozwoli ci zapanować nad treścią gdy się pojawi.

Ustaw marginesy, szerokość łamów, miejsce na nagłówki, teksty, miejsce na zdjęcia, logo, numery stron i wszystko co ma się znaleźć. Mając doświadczenie wiesz jakie stałe elementy na pewno się pojawią, jeśli nie masz posiłkuj się punktem 1.

Dla dokumentów o skończonej objętości tzn. wiadomej np. dla broszury 24 stronicowej możesz od razu ustawić 24 strony dokumentu. Wstawiając treść zobaczysz od razu czy się zmieści czy zostanie pusta przestrzeń, tym samym uprzedzisz problemy na końcowym etapie.

PS. Wycenę przygotujesz na określoną objętość więc każda zmiana ilości stron czy formatu pociąga za sobą ponowną wycenę druku. O ile zmniejszysz format i ilość stron to wycena będzie tylko mniejsza. Natomiast dokładając ilości stron na pewno wycena będzie większa.

5. Zdefiniuj style dokumentu

Tutaj tworzysz zasady swojego projektu. Zasady dla przepływu tekstów, wielkości fontów i wyboru samego kroju liter. To tutaj definiujesz kolorystykę (jeśli nie jest narzucona brandingiem). Tutaj ustalasz dzielenie wyrazów i opływanie obiektów. Tu definiujesz także dopasowanie się zdjęć do ramek. Słowem wszystko co ma wpływ na zachowanie się wrzucanej treści.

Im większa objętościowo praca tym ważniejsze zasady. Dla jednostronicowej ulotki nie rób tego, bo zajmie ci to więcej czasu niż sam projekt. Opłaca się to przy broszurach wielostronicowych i na pewno przy katalogach, magazynach, gazetkach itp.

PS. Jeśli masz umiejętności to możesz definiować style i zasady w trakcie wprowadzania treści i stosować je automatycznie do pozostałych stron.

PS2. Jeśli wykonujesz takie same projekty często i chcesz aby wyglądały tak samo (bo wymaga tego spójność przekazu) to użyj funkcji importu stylów i ustawień z poprzednich projektów.

Scroll to Top