Cel strony www
Strona internetowa poza samym istnieniem powinna pełnić jeszcze jakieś zadanie. Dla jednych będzie to funkcja czysto informacyjna, dla innych jedyna oferta, a dla jeszcze innych firm będzie to sklep z zadaniem sprzedaży. Działanie i wygląd powinny odpowiadać na zapotrzebowane użytkowników / klientów.
Jak wynika z badań doświadczenie użytkownika na stronie www wpływa na jego zachowanie i decyzje, a czas interakcji nie jest nieskończony.
Na co zwrócić uwagę
Wiele elementów składających się na doświadczenie z użytkowania ma znaczenie:
- intuicyjna i łatwa nawigacja
- dostępność i czytelność na urządzeniach mobilnych
- szybkość działania
- jakość treści
- dostępność www dla wszystkich użytkowników (np. niepełnosprawnych)
- interaktywność w trakcie używania
- wygląd i estetyka
Te i inne aspekty wpływają na odbiór strony. Wystarczy kilka sekund irytacji użytkownika i może on opuścić witrynę. Zapewne już nie wróci. Użytkownik mógł być potencjalnym klientem. Prawdopodobnie również opuszczasz www, kiedy „coś” nie działa.
Wygląd to nie wszystko
Pięknie wyglądające witryny z animacjami i filmami niekoniecznie zapewniają pozytywne doświadczenia użytkownika, a jedynie zapewniają pozytywny odbiór wizualny.
Na nic wygląd jeżeli na www:
- nie można znaleźć podstrony z ofertą
- link do katalogu PDF nie działa
- zdjęcie jest za duże i się nie ładuje
- nawigacja jest niezrozumiała
- nie wiesz na jakiej podstronie jesteś
- strona nie posiada wersji na urządzania mobilne
- tekst jest nieczytelny – za mały lub za duży
Kluczem do dobrego odbioru Twojej witryny, marki oraz oferty jest cały zbiór parametrów, które można zmierzyć. Pomiary takie wykonuje się w audytach www, a na ich podstawie opracowuje indywidualne raporty z zaleceniami i wnioskami.
Poniżej opis kilku punktów, które wchodzą w skład audytu www.
1. Analiza techniczna
Roboty sieciowe sprawdzające Twoją stronę np. pod wyszukiwarkę Google są bezlitosne. Nie biorą pod uwagę pięknych zdjęć czy wzniosłych treści. Nie ma znaczenia dla nich czy Twoją stronę przygotowała najlepsza agencja. Interesuje je tylko techniczny aspekt, który wpływa na ranking Twojej strony w wynikach wyszukiwania. A tego nie widać gołym okiem. Wszystko po to, żeby wyniki wyszukiwania prezentowały najlepsze i najbardziej dopasowane wyniki.
Praktycznie wszystko co możesz umieścić na stronie internetowej ma znaczenie.
Jaki cel ma sprawdzanie technicznej strony witryny:
- pomiar wydajności i szybkość ładowania strony
- łatwość dostępu do treści
- sprawdzanie stanu i jakości kodu strony
- zgodność ze standardami
- dostępność dla urządzeń mobilnych RWD
Poniżej przykład graficzny ogólnego podsumowania raportu ładowania się strony głównej. Widać na tym przykładzie, że wszystkie parametry są niemal na 100%. To bardzo dobra informacja dla właściciela strony. Takiego wyniku oczekujemy – wszystko na zielono.
A tutaj mamy wynik innej strony www w której raport pokazuje, że nie jest dobrze. W szczegółowym raporcie można wtedy sprawdzić co dokładnie jest do poprawy.
Raporty tworzone przy użyciu narzędzi zgodnych z wytycznymi Google zawierają kilkadziesiąt parametrów opisanych i zwizualizowanych. Na ich podstawie możesz wprowadzić zmiany i mieć realny wpływ na jakość kodu pod wyszukiwarki. Tym samym pod użytkowników.
2. Audyt UX
Badanie UX pomaga tworzyć strony internetowe, które są bardziej użyteczne, atrakcyjne i satysfakcjonujące dla użytkowników. To może przyczynić się do osiągnięcia celów biznesowych, takich jak zwiększenie sprzedaży, wzrost zaangażowania czy budowanie marki.
Jaki jest cel badania strony www pod kątem UX:
Głównym celem badania strony internetowej pod kątem doświadczenia użytkownika jest zapewnienie im jak najlepszego i najbardziej satysfakcjonującego doświadczenia podczas korzystania z witryny.
- Identyfikacja problemów – pozwala zidentyfikować problemy z którymi użytkownicy mogą się spotkać podczas korzystania ze strony, takie jak trudności w nawigacji, długie czasy ładowania czy niejasne komunikaty.
- Optymalizacja użyteczności – zapewnienie, by strona była intuicyjna i łatwa w użyciu, umożliwiając użytkownikom szybkie znalezienie potrzebnych informacji i wykonywanie pożądanych działań bez zbędnych trudności.
- Poprawa satysfakcji użytkowników – stworzenie pozytywnego doświadczenia użytkownika, które sprawi, że będą zadowoleni z korzystania ze strony i chętnie będą do niej wracać w przyszłości.
Użytkownicy nie napiszą do ciebie maila z informacją, że linki nie działają, że nie działa katalog PDF. Pójdą do konkurencji, poszukają innej strony, innego produktu. Ważne jest, żeby znaleźli na Twojej stronie to czego szukają.
3. Analiza treści
To co widzi robot wyszukiwarki na twojej stronie musi być tym czego użytkownicy szukają wpisując frazy w wyszukiwarce.
- Czy posiadasz treści na www na które chcesz się pozycjonować?
- Czy wszystkie podstrony posiadają poprawne opisy i tytuły?
- Czy zdjęcia posiadają wymagane znaczniki?
- Czy linki na twojej stronie są przyjazne i logiczne?
- Czy strona jest dostępna w wersji mobilnej?
- Czy treści na www są wartościowe i unikatowe?
4. Bezpieczeństwo
Stosowanie certyfikatów zabezpieczeń przy formularzach lub transakcjach zakupowych jest konieczne. Zapewnia to ochronę transakcji oraz przepływu danych wrażliwych. Certyfikaty SSL są dziś standardem i świadczą o dbałości o użytkowników.
Informowanie o przetwarzaniu danych wg RODO jest obowiązkowe. Witryna nie posiadająca wymaganych prawem zapisów i rozszerzeń narażona jest na konsekwencje prawne. Warto zainstalować odpowiedni dodatek do strony www.
Raport – Audyt UX
Oferując Ci kompleksowy audyt strony internetowej oraz czytelny raport z wynikami, możemy pomóc ci w poprawie skuteczności i wydajności Twojej strony, zwiększeniu widoczności w sieci oraz osiągnięciu sukcesu online.
Po otrzymaniu raportu:
- będziesz mieć informacje jakie elementy strony wpływają na wyniki wyszukiwania
- poznasz najważniejsze punkty wydajności witryny
- możesz zaplanować wdrożenie zmian i poprawek z proponowanym harmonogramem priorytetyzacji
- możesz wprowadzić krytyczne poprawki od razu
- poznasz słabe i mocne strony witryny
Co zawiera raport z audytu www
- raport indeksowania strony w Google
- raport czasu wczytywania witryny ze szczegółowym opisem jej elementów dla kluczowych podstron witryny
- mapę witryny – wizualizacja hierarchii
- podsumowanie bezpieczeństwa (SSL, formularze, logowanie)
- zgodność z przepisami odnośnie informacji o RODO
- ocena użyteczności strony (audyt UX)
- zalecenia do zmian
Chcesz poznać stan Twojej witryny? Przygotujemy dla Ciebie Audyt UX.
Zapisz się poniżej bez zobowiązań, a my skontaktujemy się z Tobą w pierwszy dzień roboczy. Po zapisaniu się otrzymasz DARMOWY prezent na start 🙂