Zapas mocy

Powiedzenie: „W zdrowym ciele, zdrowy duch” nabiera znaczenia w dzisiejszym szybkim świecie, śmieciowym jedzeniu, modyfikowanych produktach i braku właściwej diety. Jest Ci potrzebna energia do pracy, więc wygeneruj ją sobie sam.
Możesz to zmienić w bardzo łatwy sposób zmieniając nawyki żywieniowe, tak jak zmieniasz nawyki domowe, gdy rodzi się Twoje dziecko.

Czas przeszły dokonany

Mając różne doświadczenia życiowe, zawody, tryb życia zaczyna brakować czasu na wszystko. Upraszczasz sobie decyzje wybierając szybko i nie zawsze dobrze. Masz świadomość, że idziesz ze sobą na kompromis. Wiesz, że musisz zdążyć na spotkane, a nic jeszcze nie jadłeś, więc fast food. Potem kolejny raz i kolejny. Im robisz to częściej tym trudniej będzie Ci zapanować nad tym co spożywasz i jak spożywasz. Nie tylko ilość i jakość ma znaczenie, ale także sposób i czas spożywania.

Śmiejesz się z fit diet i osób ćwiczących na siłowni, bo nie znasz podstaw zdrowego żywienia i zdrowej diety. Świadome podejście do żywienia to klucz do wszystkiego na co masz wpływ.

Dieta z zasady powinna być zdrowa, ale w dzisiejszym szybkim świecie nie zawsze da się zastanowić nad tym co się spożywa, stąd konieczność podkreślenia, że jest coś co się tak nazywa „zdrowa dieta”, bo takie jest.

Jeśli jesteś otyły, masz problemy z sercem, cholesterolem i zaburzenia żywienia, problemy ze snem, problemy z koncentracją to możesz o siebie zadbać od razu, będzie to twoja dodatkowa energia do pracy.

Czas teraźniejszy

Nie wchodząc w szczegóły to co pochłaniasz przez cały dzień wpływa na twój organizm od stóp po końcówki włosów. Twoje ciało jest jak smartfon, jeśli dostarczysz mu mało ładowania w krótkim czasie to padnie szybciej. To, że potrafisz przeżyć cały dzień bez jedzenia to nie znaczy, że go nie potrzebujesz.

Każdy produkt, który spożywasz zawiera trzy wartości jakich potrzebuje Twój organizm: białko, tłuszcze i węglowodany.

Są oczywiście także witaminy i mikroelementy niezbędne do życia

Od Ciebie zależy jakich składników będzie ile w Twoim codziennym żywieniu. Znając zapotrzebowanie poszczególnych narządów wewnętrznych i ich sposób funkcjonowania możesz dobrać optymalnie każdy składnik diety od pieczywa, przez nabiał i mięso przez warzywa i owoce po słodycze.

Każdy produkt dziś na półce w sklepie ma na opakowaniu skład podany kilku różnych wartościach:

  • kaloryczny
  • wagowy
  • składniki
  • wartości odżywcze (białko, tłuszcze, węglowodany)
  • często także witaminy i wartości mineralne

Te wartości powiedzą Ci wszystko o tym co dostarczysz swojemu ciału jeśli to zjesz. Bardzo szybko zrozumiesz, że chleb z masłem czekoladowym na śniadanie, zupka z torebki na obiad i pizza na kolację to nie te składniki o które chodzi do prawidłowego funkcjonowania.

Dobrym przykładem fundamentu sposobu żywienia jest piramida zdrowego żywienia. Pokazuje ona hierarchię ważności spożywania produktów.

piramida-żywieniowa
Piramida opracowana w Instytucie Żywności i Żywienia w 2016 r. pod kierunkiem prof. dra med. Mirosława Jarosza przez zespół roboczy w składzie: dr K. Stoś, prof. nadzw. IŻŻ, dr E. Rychlik, dr K. Wolnicka, mgr inż. M. Brajbisz, mgr R. Gajowiak, mgr inż. M. Siuba-Strzelińska oraz zespół konsultantów w składzie: prof. dr hab. J. Charzewska, prof. dr hab. B. Cybulska, prof. dr hab. J. Dzieniszewski, prof. dr hab. L. Kłosiewicz-Latoszek, prof. dr hab. H. Kunachowicz, prof. dr hab. W.B. Szostak, dr hab. L. Szponar, prof. nadzw. IŻŻ, dr W. Sekuła, prof. nadzw. IŻŻ, dr hab. H. Mojska, prof. nadzw. IŻŻ, dr L. Pachocka, dr B. Przygoda, dr R. Wierzejska, dr A. Wojtasik, dr A. Jarosz, dr M. Białkowska, mgr inż. I. Sajór.

Czas przyszły

Znasz już podstawy, wiesz co do czego i po co. Czas na działanie. Poniżej kilka prostych porad jak zdrowo zacząć się odżywiać.

  1. Zrezygnuj z 5 produktów, które najbardziej ci szkodzą np. napoje gazowane słodzone, słodycze, energetyki, alkohol. Możesz wybrać własne, ale prawdopodobnie te będą ci szkodzić najbardziej.
  2. dodaj do diety warzywa i owoce. Koniecznie w proporcji  3/4 warzyw, 1/4 owoców. Warzywa w jak największej ilości i jak najczęściej.
  3. zacznij dowolną aktywność fizyczną: bieganie, siłownia, fitness, ćwiczenia w domu, rower, rowerek stacjonarny. Cokolwiek. Aktywność fizyczna to podstawa.
  4. Czytaj opakowania produktów. Sprawdzaj składniki. Dorosła osoba powinna spożywać ok. 2000-2500 kalorii dziennie w bilansie: białko 30%, tłuszcze 25% węglowodany 65%. Oczywiście w zależności od wieku, wagi, płci i stanu zdrowia.
  5. posiłki co 3 godziny (bez podjadania)
  6. picie dużej ilości wody, oczywiście bez przesady, 1-2 litry dziennie. W lecie wg potrzeb.

O poranku wystarczy koktajl warzywno-owocowy lekko schłodzony, zamiast jajecznicy na boczku.

Efekty

Składniki dostarczane do Twojego organizmu wpływają na funkcjonowanie wszystkich narządów w tym mózgu. Jeśli podejdziesz do diety konsekwentnie to bardzo szybko zauważysz pozytywne zmiany, prawdopodobnie już po kilku tygodniach:

  • redukcję tkanki tłuszczowej (jeśli jest jej za dużo)
  • poprawę jakości snu
  • lepszą koncentrację
  • lepsze samopoczucie
  • poprawę produktywności
  • lepszą organizację przez posiłki o stałych porach

Należy pamiętać, że każda dieta zależy od stanu zdrowia i predyspozycji organizmu. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zdrowo się odżywiać i uprawiać aktywność fizyczną. Efekty na pewno się pojawią.

Artykuł powstał w formie ogólnej i rozwinięcia tematu należy doczytać w literaturze, oraz w prasie branżowej lub na portalach tematycznych.

Post scriptum

Wiele znanych osób i biznesmenów uprawia sporty wcześnie rano, by się obudzić i dotlenić organizm. Pilnują tego czasu, wiedząc ile daje im to energii na cały dzień. Odnoszą sukcesy dzięki ciężkiej pracy i systematyce także w aktywności fizycznej. Bieganie rano nic cię nie kosztuje, więc możesz zacząć od razu.

Powodzenia.

Gdy już podejmiesz wyzwanie zmiany swojego żywienia poznaj wpis Wartość dobrego pomysłu? i przekonaj się o kreatywnej wartości koncepcji.

Oceń artykuł