W co inwestować w firmie

Inwestycje w firmę to dobry sposób, aby wykorzystać dostępne środki.
W co można zainwestować te mniejsze i większe pieniądze?
Odpowiedź może nie być oczywista.

Na początek definicja inwestycji za wikipedia:

“Inwestycja – w ujęciu ekonomicznym nakład gospodarczy poniesiony na utrzymanie, tworzenie lub zwiększanie kapitału (np. maszyn i urządzeń, budynków czy zapasów). Zgodnie z inną definicją inwestycja to wyrzeczenie się obecnych, pewnych korzyści na rzecz niepewnych korzyści w przyszłości. Przeciwieństwem inwestycji jest konsumpcja.”

W moim przekonaniu kluczem do zrozumienia pojęcia inwestycji jest rozróżnienie: inwestycja – konsumpcja.

Statystyki

Wg badania „Inwestycje w MSP. Pod lupą” w 2016 roku firmy z sektora MŚP deklarowały, iż 85,8% z nich zainwestowało swoje środki w firmę.
Przy czym mikro przedsiębiorcy 83,3%, średnie firmy 85,3%, a duże w 91%. Pokazuje to, że firmy zatrudniające więcej pracowników chętniej inwestują.

Wśród najczęściej dokonywanych inwestycji wymieniano kolejno:
40,9% samochody i inne środki transportu,
39% zakup maszyn i urządzeń do produkcji,
33,5% zakup wyposażenia biurowego, w tym komputerów.

Szczegóły badania i raport PDF.

Raport pokazuje, że inwestujemy najczęściej w środki transportu, czyli samochody. Nie ma się co dziwić. Dziś czas jest najważniejszy. Szybkość dotarcia do klienta i dostarczenia towaru jest kluczowa. W pierwszej piątce znalazły się także zakupy urządzeń biurowych i nakłady marketingowe. Dwie pozycje niżej znalazły się również szkolenia kadry pracowniczej z 8%. Pokazuje to, że da się inwestować, a możliwości jest wiele.

Fundamenty (dosłownie)

Dla większości firm nieposiadających samodzielnych budynków lub lokali najlepszą inwestycją w firmę będzie zakup nieruchomości, działki lub lokalu. Wiąże się to oczywiście z ogromnymi nakładami, jednak jest to zapewnienie sobie stabilności zaplecza do wykonywania swojej działalności.

Na własnej działce nie musisz pytać właściciela o możliwość remontu. We własnym budynku przeprowadzasz modernizacje jakie są najbardziej potrzebne.

Szczególnie przydają się nieruchomości, gdy planujesz rozbudowę firmy czy magazynu np. przy zakupie nowych maszyn. Przy planach długoterminowych własne budynki i działki naprawdę przynoszą korzyści.
Ważne. Kluczowa będzie lokalizacja nieruchomości.

Dodatkowym zakupem długoterminowym są tez samochody. Dobrze dobrana i zadbana flota potrafi znacząco przyczynić się do sprawnego transportu,  szybkiego serwisu czy kontaktu z klientem. Firmy produkcyjne będą zazwyczaj kupowały samochody dostawcze, a handlowe – osobowe. Każda branża będzie się rządzić swoimi zasadami co do klasy i komfortu samochodów.
Ważne. Konieczne jest zapewnienie flocie odpowiedniego ubezpieczania i   szybkiego serwisu.

Narzędzia (codzienne)

Będą to wszystkie urządzenia znajdujące się w biurze i na produkcji. Można nazwać je narzędziami. Zaliczą się do nich drukarki, ksero, komputery, laptopy, telefony, kasy, monitoring, elektronarzędzia, a także jeśli firma przyjmuje klientów osobiście, ekspresy kawowe i urządzenia kuchenne.

Jeśli narzędzie działa niezawodnie, to przestaje być tylko narzędziem i staje się przedłużeniem ręki.

Zwykle rozpoczęcie pracy wymaga zaopatrzenia w komputer i telefon. Dzisiejszy standard wyposażenia biura stanowią drukarki laserowe lub ksero/skanery. Najprostsze we wdrożeniu są urządzenia wielofunkcyjne łączące drukarkę ze skanerem z funkcją ksero. Nikomu prowadzącemu biuro nie trzeba tłumaczyć, jak ważna jest użyteczność tych urządzeń.  Jeśli dobrze wybrałeś, niezawodność równie szybko da o sobie znać.

To samo powiedzą pracownicy fizyczni używający dobrych, sprawdzonych narzędzi czy to elektrycznych czy ręcznych.

Ważne. Wydajność narzędzi i ich gwarancja to podstawa przy zakupie. Istnieją specjalne serie urządzeń dedykowane dla firm. Charakteryzują się one  zwiększoną wydajnością, trwałością oraz dodatkowymi opcjami serwisu. Są droższe niż urządzenia tzw. domowe, jednak w firmie czasem nawet krótki przestój może pociągać za sobą niemiłe konsekwencje, dlatego należy zaopatrzyć się w narzędzia odpowiednio wydajne.

Rozwój (osobisty)

Nic nie zastąpi w pracy wiedzy i doświadczenia. Doświadczenie zdobędziesz przez praktykę, wiedzę – samodzielnie.

Świetnym rozwiązaniem w zdobywaniu wiedzy są dziś wszelkiego rodzaju kursy i szkolenia. Możliwości jest wiele. Są kursy online – głównie dla pracowników biurowych lub szkolenia stacjonarne często połączone z warsztatami. To bardzo dobry sposób na zdobycie nowych umiejętności.  Nieoceniona jest również wymiana opinii z innymi uczestnikami szkolenia.

Bardzo dobrym dodatkiem do różnych form zdobywania wiedzy będą prenumeraty magazynów branżowych i literatura specjalistyczna. Dobre wydawnictwa zapewnią pracownikom dostęp do aktualnych informacji branżowych i przyczynią się do lepszego rozumienia branży.

Możesz zaproponować swoim pracownikom kursy tematyczne lub rozwoju osobistego, które pozytywnie wpłyną na ich motywację do działania.

Ważne. Odpowiedni dobór szkoleń do pracowników zapewni konkretne efekty. Kursy potrafią być bardzo kosztowne, jednocześnie dając bardzo konkretne rozwiązania jedynie przy odpowiednio przygotowanych pracownikach. Różne poziomy szkoleń dla różnych grup.

Reklama (oferty)

Dla wielu firm to jedyny sposób, by się pokazać i zaistnieć. Ale dla wszystkich to po prostu informacja o ofercie firmy.

Każdy dzisiejszy pracownik ma wizytówki, a to forma reklamy. Do tego dochodzą często ulotki, foldery, katalogi itp. Biura wykorzystują papier firmowy, koperty, teczki. Przyczynia się to do promowania marki.

Dobrze zaprojektowane materiały potrafią skutecznie przyciągnąć klienta. Dobrze dobrana strategia promocyjna przyniesie zamierzone efekty. Praktyczna i szybka strona internetowa zaspokoi klientów szukających informacji, co przełożyć się może na sprzedaż.

Reklama dźwignią handlu.

Do tego dochodzą dodatkowe formy reklamy w postaci rollupów, gadżetów, newsletterów, banerów, odzieży firmowej, strony www itp. Możliwości jest bardzo wiele. Pozycjonowanie także będzie świetnym zabiegiem marketingowym.

Ważne. Odpowiednio dobrany przekaz nawet w formie niewielkiej ulotki, potrafi zdziałać bardzo wiele. Reklama jest potrzebna. Od osób decyzyjnych zależy, jak wiele chcą osiągnąć i w jakim czasie. Specjaliści od reklamy podpowiadają, jak to uzyskać i jakimi narzędziami.

Nagrody (motywujące)

Motywacja, motywacja i jeszcze raz motywacja. Nic tak nie motywuje jak docenienie ze strony przełożonego. Nie musisz od razu wręczać pracownikowi nowego laptopa, możesz przyznać mu premię lub bardzo popularne dziś karty podarunkowe. Możliwości jest bardzo wiele.

Pokaż pracownikowi, że doceniasz to do robi dla firmy i jak jest to ważne dla wszystkich.

Doceniony pracownik będzie się bardziej angażował i więcej da od siebie wiedząc, że jest to zauważone. Wszyscy zyskają: pracownik docenienie i motywację, Ty – świetnego specjalistę, firma – efekty.

Ważne. Nie nagradzaj pracowników, którzy po prostu poprawnie wykonują swoje obowiązki – za to otrzymują pensję. Niech to będzie coś, co zrobili od siebie lub jak bardzo zaangażowali się w projekt, zdobyli nowy kontrakt czy intratne zlecenie.

Możesz także przeczytać wpis Nagradzanie (pracownika) i zastanowić się jak to zrobić na różne sposoby.

Podsumowanie

Mając do dyspozycji dowolne środki możesz przeznaczyć je na inwestycje
w biznes. Od kilkuset złotych do kilkuset tysięcy złotych.

Zacznij od urządzeń i narzędzi, by upewnić się, jak ważna jest niezawodność w codziennej pracy. Zapytaj pracowników w Twojej firmie, jakich narzędzi potrzebują, co im pomoże w pracy? Oceń, co zyska najwyższe priorytety.

Obserwując pracowników, zauważysz, kto wybija się na tle innych i docenisz taką osobę na koniec roku. Taki pracownik zdobędzie dla Ciebie świetny kontrakt i przejdziesz do inwestycji w nieruchomości. Jemu zaś kupisz lepszy i wygodniejszy samochód firmowy. Wszyscy zyskają.

Da się. Powodzenia.

Jeśli chcesz wykrzesać z siebie dodatkową moc do pracy, to przeczytaj koniecznie wpis Zapas mocy.

PS. Stwórz listę priorytetów zakupów w ramach inwestycji. Pozwoli Ci to kontrolować i planować przepływ środków w dłuższym terminie.