Narzędzia projektanta, czyli pokojowy arsenał

Narzędzia potrzebne były od zawsze. Niezależnie od tego czy zdobywasz pożywienie, czy obrabiasz surowiec, czy transportujesz towar. Każda branża i każdy specjalista korzysta ze swojego arsenału narzędzi. Dla nas ten arsenał to narzędzia projektanta.

Dawno dawno temu…

Ludy pierwotne miały swoje prymitywne włócznie, ale żaden z nas nie chciałby być ugodzony nawet dziś takim narzędziem. Swoją funkcję spełniały i to było najważniejsze.

Nie ważne jest, z czego korzystasz, na czym tworzysz – liczy się efekt.

Sprzęt

Dużo zależy od komfortu i szybkości pracy, ale nie należy tego przeceniać. Warsztat projektanta, który się ma w rękach jest najważniejszy. Narzędzia projektanta to zarówno talent, sprzęt i oprogramowanie. W tej dokładnie kolejności.

Stacja robocza

Ujmując wprost, komputer i monitor lub monitory, względnie laptop. To one odwalają całą robotę za Ciebie, gdy przesuwasz obiekt w programie graficznym lub kopiujesz treść między dokumentami. To procesor, pamięć RAM, dysk twardy i karta graficzna odpowiadają za komfort pracy. Szybkość zapisu, odczyt plików z dysku lokalnego, transfer na dysk zewnętrzny, szybkość transformacji grafiki w aplikacji to wypadkowa użytych podzespołów Twojej stacji roboczej. Im lepsze i szybsze, tym sprawniej (czytaj: szybciej) będziesz pracował.

W kwestii sprzętu wybór jest ogromny. Od stacjonarnych komputerów gotowych, przez składaki po ultrabooki. Marka, cena i wygląd to indywidualna sprawa. Liczy się oczekiwana wydajność. Zawsze dobieramy pod siebie, nie pod klienta czy pod prestiż marki sprzętu.

Żaden komputer nie zda się na nic, jeśli nie będzie na czym wyświetlać obrazu. I tu także wybór jest ogromny. Monitor monitorowi nierówny. Te najlepsze potrafią kosztować kilkanaście tysięcy, do tego system zarządzania barwą musi być bardzo przestrzegany. Częste kalibracje wymagane. Oczywiście monitor ze sklepu z elektroniką też się nada, jednak wprawne oko grafika różnicę zobaczy od razu. Nie można jednak przesadzać i na początek wystarczy monitor ze średniej półki. Wybór jest taki jak przy samym komputerze – ogromny.

Peryferia

Drukarka, skaner, tablet graficzny. Dodatki, które ułatwiają, ale nie są koniecznie niezbędne.

Drukarka fotograficzna z wysokiej półki pomoże pokazać klientowi wydruk bardzo wysokiej jakości jeszcze przed właściwym drukiem materiałów. Fotografia z sesji zdjęciowej w 15 min? Czemu nie. Tak. To działa i pomaga.

Drukarka laserowa kolorowa lub monochromatyczna to już standard w firmach. Dokumenty, schematy, wykresy, spisy, listy, faktury trzeba drukować. Tutaj najzwyklejsze narzędzie już będzie dobre, bo będzie lepsze niż nic.

Skaner. Digitalizacja materiałów przydaje się bardzo w przypadku np. projektowania manualnego tj. rysowania logo, szkicu ilustracji. Nie jest niezbędny, ale może być z powodzeniem zastąpiony aparatem fotograficznym, rzadziej smartfonem.

Tablet graficzny. Narzędzie bardzo przydatne jak wyżej przy rysunku odręcznym. Idealnie rozwiązuje problemy powstałe przy skanowaniu, tzn. je eliminuje. Choć są sytuacje gdy nie da się użyć tabletu np. gdy natchnienie dopadnie cię w kawiarni z przyjacielem.

Kolorymetr. Kalibrator kolorów monitora lub druku. Urządzenie o szalenie ważnym znaczeniu jeśli zależy Ci na idealnym odwzorowaniu kolorów, które widzisz na swoim monitorze i później w druku. Urządzenie nie jest wymagane na początku pracy z grafiką, jednak przy poważnych, wymagających kolorystycznie projektach do druku nie da się bez niego żyć.. i bez częstej kalibracji też.

Aplikacje

Adobe Photoshop

adobe photoshop interface
Obszar roboczy programu Adobe Photoshop

Program ikona. Odmieniany przez wszystkie przypadki przez wszystkich, nawet tych, którzy go nie znają. Narzędzie potężne od lat i wstyd grafikowi który, go nie zna. Trzeba powiedzieć, że na na tym polu firma Adobe nie ma konkurencji, choć na rynku istnieją podobne programy.

Lek na całe zło fotografii, złych kadrów, niepoprawnych kolorów, niewłaściwych kompozycji.

Jednak nic samo się nie „retuszuje”. By zrozumieć jak działa i do czego wykorzystuje się to narzędzie, konieczne jest poświęcenie dużo czasu na praktyczną naukę jego funkcji. Przeznaczony głównie do obróbki fotografii, zyskał jednak ogromną rzeszę zwolenników tworzenia w nim wszelkich projektów jak np. wizytówki, plakaty, ulotki.

Należy pamiętać, iż jest to program do grafiki rastrowej i taką można w nim wykonać. Oczywiście z elementami wektorowymi ale nie one grają tu pierwsze skrzypce.

Najlepsza funkcja to zdecydowanie obiekty inteligentne. Można przy ich pomocy zdziałać cuda.

Strona producenta Adobe Photoshop.

Adobe Illustrator

adobe illustrator interface
Obszar roboczy programu Adobe Illustrator

Program do grafiki wektorowej. Nie obrobimy w nim pliku JPG, ale zrobimy wszystko z grafiką wektorową EPS i PDF. Świetny do projektowania logo, ilustracji, schematów i wszystkiego, czego nie da się w Photoshopie.

Jak logo – to tylko w Illustratorze. Szybkie, intuicyjne narzędzia ułatwiają pracę.

Możliwe jest utworzenie w nim dokumentu wielostronicowego, jak również ulotek i folderów o niestandardowym układzie i formacie stron. Nie oferuje jednak tak wyspecjalizowanych narzędzi jak InDesign, ale nie ma się co dziwić, bo do czego innego jest stworzony.

Strona producenta Adobe Illustrator.

Adobe InDesign

adobe indesign interface
Obszar roboczy programu Adobe InDesign

Program do składu publikacji. Bardzo dużo narzędzi do składu i łamania tekstu. Niezastąpiony przy dużych dokumentach, katalogach, rozbudowanych folderach i książkach. Ogrom automatycznych usprawnień przy składzie np. książek jak spisy, nagłówki, indeksy to niezaprzeczalny plus tej aplikacji. Do tego obsługa zaawansowanych narzędzi typograficznych, językowych, korektorskich.

Idealny do składu publikacji. Szybki, stabilny i potężny.

Import plików Photoshopa i Illustratora z ich szybką edycją to już tylko wisienka na torcie. Jednak to, co zdecydowanie wyróżnia ten program na tle innych, to automatyczne przywracanie kopii po nieoczekiwanym restarcie programu. Przykładem może być chwilowy zanik napięcia i restart komputera. Pliku nie tracimy i po ponownym uruchomieniu wszystko jest jak przed chwilą. To mała rzecz, ale ratuje niejeden termin. Ogromny ukłon za to do producenta.

Strona producenta Adobe InDesign.

CorelDraw

coreldraw internace
Obszar roboczy programu CorelDraw

Bardzo znany program, a w zasadzie pakiet programów spod znaku Corel. Dostępny zawsze w pakiecie, w odróżnieniu od programów Adobe, które można kupić także pojedynczo.

W pakiecie Corela dostępny jest wspomniany już CorelDraw do grafiki wektorowej, PHOTO-PAINT będący konkurencją Photoshopa do grafiki rastrowej oraz kilka dodatkowych aplikacji w postaci managera grafik, fontów oraz programu PowerTRACE do wektoryzacji plików rastrowych. Ten ostatni jest naprawdę niezły. Podobną funkcję wbudowaną posiada Illustrator.

Ogrom zaszytych w nim narzędzi zaskoczy niejednego projektanta, zagłębiającego się w ustawienia tego programu.

CorelDraw oferuje narzędzia z zakresu grafiki wektorowej i składu publikacji, i tym zyskał dużą popularność. Jest tańszy od produktów Adobe i przez to bardzo często wykorzystywany w wersjach niekomercyjnych. Nadaje się bardzo dobrze do projektowania ulotek, wizytówek i folderów.

Strona producenta CorelDraw.

Pozostałe narzędzia projektanta

Poza grafiką 2D istnieje także grafika 3D. Jednak w tym artykule skupiam się jedynie na najbardziej znanych i powszechnych programach do grafiki komputerowej. Można także przywołać bardzo popularny program dla malarzy i artystów Painter firmy Corel, który ma również rzesze wiernych użytkowników.

Dostępnych jest wiele bezpłatnych i płatnych mniej powszechnych programów na rynku, niemniej znajomość w/w jest absolutnym „must have” w umiejętnościach grafików komputerowych. Należy pamiętać, że w prawie wszystkich firmach projektowych i reklamowych znajdziemy któreś z tych czterech narzędzi.

Więc jak się uzbroić?

Podstawowe minimum to komputer, monitor, mysz i klawiatura – jeśli chodzi o sprzęt. Jeśli chodzi o oprogramowanie, to wystarczy jedna aplikacja, taka której najbardziej potrzebujemy.

W wersji rozbudowanej użyjemy już dwóch monitorów, tabletu i całego pakietu programów oraz wielu innych narzędzi projektanta.

Narzędzia są po to, żeby ich używać, więc do dzieła!

Życie pokazuje, że narzędzia się przydają i może się okazać po kilku latach, iż każde nowe urządzenie dodaje wartości pracy, którą wykonujesz, czy to w kwestii estetycznej, czasowej, czy jakościowej.

Zasady

Gdy już masz sprzęt, oprogramowanie i zapał to potrzebne będą zasady. fundamentem niech staną się zasady dobrego projektowania Dietera Ramsa projektanta firmy Braun.

Oceń artykuł